


Ką daryti gavus bilietą į senio besmegenio laidotuves?
arba
Kaip su vaikais kalbėtis apie mirtį?

Knyga „Bilietas į senio besmegenio laidotuves“
Bilietas į senio besmegenio laidotuves – tai iliustruota istorija, skirta 5-erių metų ir vyresniems vaikams bei jais besirūpinantiems suaugusiesiems. Knygelėje atskleidžiama, su kokiais išgyvenimais susiduria vaikai ir jų ugdytojai bei ugdytojos, išgirdę žinią apie artėjančią artimo asmens mirtį, ką patiria netekčiai įvykus.
Čia rasite pavyzdžių, kaip suaugusiesiems kalbėtis su vaikais apie mirtį, kas jiems padeda išbūti su sunkiais netekties jausmais bei mintimis. Kartu knygelė žaisminga, sunkūs išgyvenimai joje dera su vaikams būdingu ir taip reikalingu nerūpestingu žvilgsniu į pasaulį. Joje gausu spalvingų iliustracijų bei žaidybinių elementų, į knygelės tekstą įpintos dvi dainos apie pavasarį.



Knygos autoriai ir bičiuliai
-
Autorė – psichologė, jungiškosios krypties psichoterapeutė Irma Skruibienė
-
Iliustravo grafikos dizainerė Lukrecija Jasevičiūtė
-
Maketavo dailininkė, iliustratorė Aistė Tarabildienė
-
Redagavo Vida Bėkštienė
-
Leidybą dalinai finansavo Lietuvos kultūros taryba
-
Dalis lėšų knygelės leidybai bei šio tinklapio kūrimui surinkta iš atlygio už MB Emocinės sveikatos centras organizuotus seminarus „Kai su vaikais kalbamės apie mirtį“
-
Muzikine knygelės dalimi rūpinasi asociacija „Skambėjimas“


Muzikiniai įrašai
Šimtas upeliukų
(žodžiai Janinos Degutytės, muzika Guodos Rimeikaitės)
Vandenys pavasariniai
(žodžiai Viliaus Baltrėno, muzika Zitos Bružaitės)
Apie autorę Irmą Skruibienę
Esu Irma Skruibienė, psichologė, jungiškosios krypties psichoterapeutė. Šiuo metu užsiimu privačia psichoterapijos praktika, vedu seminarus netekčių psichologijos bei aplinkos psichologijos temomis. Esu knygos „Namų psichologija“ bendraautorė, o taip pat tinklaraščio „Namų terapija“ – www.namuterapija.lt – kūrėja. Į netekčių psichologijos temą pradėjau gilintis dar būdama psichologijos studentė, kada įsitraukiau į emocinės paramos telefonu ir internetu tarnybos „Jaunimo linija“ veiklą. Nuo paskutinių psichologijos studijų metų dirbdama Jaunimo psichologinės paramos centre (JPPC) vedžiau seminarus netekčių psichologijos tema, prisidėjau prie knygelės „Netektys. Draugo laiškai II“ rengimo, taip pat esu viena iš leidinio „Krizių valdymas mokyklose. Metodinė medžiaga mokyklų krizių valdymo komandoms“ rengėjų. Magistro darbą apsigyniau traumų psichologijos tema: „Politinės represijas patyrusiųjų potrauminis augimas“. Su politinėmis represijomis susijusi ir mano šeimos istorija. Daug kartų girdėti pasakojimai apie senelių tremtį į Sibirą, ten sutiktus šiltus žmones, padėjusius įsikurti, apie Lietuvoje prarastus namus, kurių taip ir nepavyko pilnai susigrąžinti, paskatino gilintis į psichologinį savų namų patyrimą, kur jie bebūtų, o taip pat vėlgi priartino prie netekties temos. Parengiau tekstą lankstinukui „Kaip su vaiku kalbėtis apie artimojo mirtį“, kuris išplatintas per Lietuvos gydymo įstaigas.
J. Stacevičiaus/ LRT nuotr.




Apie ilustratorę Lukreciją Jasevičiūtę
Esu Lukrecija Jasevičiūtė, baigiau Vilniaus dizaino kolegiją, grafinių komunikacijų dizainą. Anksčiau dirbau grafikos dizainere Vilniaus Gedimino technikos universitete, taip pat buvau muzikinio projekto „MusicLab“ komandos narė, kuriame vysčiau vizualinį identitetą. Iki šiol dirbu su kitais įvairiais dizaino projektais, kuriu vizualinį turinį socialinei erdvei, maketuoju leidinius, plakatus, ruošiu spaudai parodų, lauko stotelių dizainą, stendus. Daugiausia dirbu su kompiuterine grafika bei iliustruoju. Kūryboje vertinu detales, tikslumą, tuo pačiu plastiškas, bet konkrečias linijas, spalvų dermę.

Knygelės atsiradimo istorija, autorės pasakojimas
Psichologė psichoterapeutė Irma Skruibienė pasakoja knygelės atsiradimo istoriją.
Mintis apie knygelę vaikams netekčių tema brendo ne vienerius metus, labiausiai ji pradėjo suktis galvoje, kai pati auginau savo vaikus – Gelminę ir Vakarį. Pamenu, kaip Vakaris, jam tada buvo treji ar ketveri, vartė nuotraukų albumą, ir iš jo iškrito vyro mamos laidotuvių nuotraukos. Per kojas perėjo šaltis, galvojau, ką aš jam sakysiu, kaip papasakosiu, kas jose. Pati nustebau dėl tokios savo reakcijos – juk žinojau, kad su vaikais kalbėtis apie mirtį ir netektis galima ar netgi reikia, ir, atrodo, netgi žinojau, ką ir kaip sakyti. Po kelių sekundžių, prašmėžavus šioms mintims ir stebėjimuisi savo suglumimu, išgirdau sūnaus reakciją: „čia kažkas miręs“. Jis tai pasakė ramiai, paprastai. Prisiminiau, kad gi tikrai, Vakaris yra buvęs mano tetos šermenyse ir laidotuvėse, matė jos kūną pašarvotą. Atrodė, tarsi buvau tai pamiršusi. Pasakiau jam tada, kad taip, čia jo močiutės, apie kurią vis prisimename, kurios kapą lankome, kuri mirė, kai jis dar nebuvo gimęs, laidotuvių nuotraukos. Sūnus ramiai sudėjo nuotraukas ten, iš kur jos buvo iškritusios, ir toliau vartė albumą. Prasisuko galvoje tuomet įvairios vaikams skirtos knygelės, enciklopedijos apie žmogaus raidą: kaip vaisius auga gimdoje, kaip kūdikis gimsta, kaip vaikas tampa suaugusiu, kaip žmogus pasensta. Ir.... viskas. Ties senatve viskas baigiasi. Turbūt taip, kaip dažniausiai neturime kaip papasakoti vaikams vaisiaus atsiradimo gimdoje istorijos, taip neturime istorijų ir apie žmogaus mirtį, laidotuvių ritualus, gedėjimą, netekties išgyvenimą. Ne tik knygelėse. Dažniausiai neturime turinio apie tai ir verbaliai įgarsintoje kasdienybėje. Jau kiek paaugęs, bet dar tik penkių su puse metų Vakaris vieną vakarą prieš miegą pasikvietė pabūti kartu, nes jam buvo baisu – kad gali kilti karas ar dar kas baisaus įvykti. Baisu, kad galime žūti, mirti. Tuo metu supratau, kad ši baimė susijusi su kątik įvykusia mums artimo žmogaus žūtimi – netikėta, labai skaudžiai visus mus sukrėtusia. „Mama, – sako man mūsų penkiametis, – aš tik dabar supratau tokį dalyką, kad jūs su tėčiu galite mirti“. Ir graudu iki gilumos, ir taip jautru buvo tai išgirsti, ir kiek gąsdino šis pokalbis. Dar ne vieną vakarą buvo mažajam baisu, kalbėjomės apie tai, kad baisu dėl mūsų mirties turbūt dėl to, kad kątik artimo žmogaus netekome. Ir kad mes su tėčiu planuojame dar ilgai gyventi, norime pamatyti, kaip jis didelis užauga. Vaikai apie mirtį kalbėti ir žaisti gali visiškai netikėtai. Atrodytų, netgi tuomet, kai iš kasdienybės turinio su mirtimi lyg ir nieko nepavyktų susieti. Šešiametė dukra Gelminė vieną dieną įteikė bilietą į senio besmegenio laidotuves. Pliušinis senis besmegenis tuo metu buvo jos mylimiausias žaislas. Bilieto įteikimo į laidotuves ritualas kartojosi dar ne vieną kartą ir ne vieną dieną. Sunerimau, kas dedasi jos galvelėje, jei vėl ir vėl planuoja savo mylimo žaislo laidotuves. Klausiau dukros, kas jam atsitiko? „Serga nepagydoma liga. Bet tuoj jam vėl viskas bus gerai, žaidimas tuoj vėl prasidės iš pradžių“ – taip paaiškino ji. Prieš pora metų buvome palaidoję mano tetą po nepagydomos ligos, su dukra apie tetos ligą kalbėdavomės, ji dalyvavo laidotuvėse. Svarsčiau, kodėl jos žaislinis senis besmegenis nepagydoma liga susirgo būtent dabar? Kiek vėliau susiejau, kad tuo metu mūsų beveik septynmetei buvo nemažai iššūkių keliantis laikas: atsisveikinimas su darželiu ir laukianti nauja pradžia mokykloje. Žinojau, kad jai labai gaila atsisveikinti su darželio auklėtoja ir draugėmis. Panašu, kad taip žaisdama, vėl ir vėl planuodama žaislinio senio besmegenio laidotuves, ji ruošėsi laukiantiems atsisveikinimams, išsiskyrimams. Taip atsirado knygelės pavadinimas – „Bilietas į senio besmegenio laidotuves“. Gelminės žaislas – senis besmegenis – tapo knygelės veikėju, aplink kurį ir sukasi istorija. Vardas šiam veikėjui „prilipo“ tada, kai dukra iš sniego nulipdė „tikrą“ senį besmegenį ir pavadino jį „Albertu“. Knygelės veikėjos avelė Barbora ir avytė Siuzė – taip pat „gimė“ per Gelminės žaislus. Nors dabar Gelminė nebepamena įteikto bilieto į senio besmegenio laidotuves ir su juo susijusio žaidimo, džiaugiasi tokia knygelės priešistore. Ji sugalvojo ir vietovės, kurioje vyksta knygelės veiksmas, pavadinimą – „Pakalnučių slėnis“. Kai kurios knygelės vietos įkvėptos pokalbių su Vakariu – apie didįjį sprogimą, mūsų atsiradimą šiame pasaulyje, apie baimę, kad kitiems artimiesiems gali atsitikti kažkas baisaus. Jis sukūrė piešinį „Didysis sprogimas“, kurį naudojau vesdama seminarus „Kai su vaikais kalbamės apie mirtį“, skirtus surinkti lėšas knygelės leidybai. Gelminė ir Vakaris sukūrė ir dar kelis piešinius šiai mano sukurtai istorijai, kūriau juos ir aš – tai buvo išties įdomi, kūrybiška ir visus suvienijanti veikla. Ieškojau kaip į piešinius įterpti baltiškus ornamentus, raštus, kuriuose itin daug Pasaulio medžio simbolikos, apjungiančios priešybes, taip pat ir gyvybę bei mirtį. Gausu šiuose raštuose ir su dangaus šviesuliais – saule, mėnuliu, žvaigždėmis – susijusių simbolių, kurie mūsų protėviams buvo itin svarbūs. Labai džiaugiuosi, kad Lukrecija, kurdama profesionalias iliustracijas knygelei, šiuos simbolius įpynė – savaip, subtiliai ir kūrybiškai. Kai kuriose Lukrecijos sukurtose iliustracijose labai smagu pamatyti ir daugiau motyvų, ataidinčių iš mano ir vaikų kurtų piešinių.


Ištrauka iš knygelės
Artėjant pavasariui, vieną ankstyvą rytą Pakalnučių slėnyje visai netikėtai kilo sujudimas. Gyventojai pašto dėžutėse rado žinią, kuri visus labai sujaudino. Miestelio tarybos pirmininkė avelė Barbora skubos tvarka sukvietė tarybos narius ir nares susiburti prie pusryčių stalo ir aptarti neeilinės situacijos.
– Kas čia vyksta, nieko nesuprantu? – klausia ežys Antanas, trindamas užmiegotas akis.
– Voko neatklijavai, tai ir nežinai, – voverė Erika ištraukia ežio spygliuose įstrigusį aplamdytą voką.
– Aš aš... Ne-ne-ne-žinau, ką ir pa-pa-pa-sakyti, – braukia ašarą kiškis Dominykas.
– Nieko nesuprantu, – ežys žiūri į pailgą popierėlį, – kaip gali būti „bilietas į laidotuves“?
– Bilietas į senio besmegenio laidotuves, – garsiai ir aiškiai skaito Barbora, – Kviečiu visus atvykti su manimi atsisveikinti pirmą saulėtą pavasario vidudienį prie senojo ąžuolo. Jūsų senis besmegenis Albertas.
– Labai netikėta, – atsidūsta katė Silvija, – tokios žinios mes dar niekada nesame gavę.
Prieš skaitant knygelę su vaikais – padrąsinimai ir rekomendacijos suaugusiesiems

Vaikai apie mirtį pradeda suprasti daug anksčiau, nei suaugusieji ir suaugusiosios linkę įsivaizduoti
Suaugusieji dažnai pasirenka su vakais nekalbėti apie mirtį manydami, kad vaikai nieko nesupras. Informacija, kaip skirtingo amžiaus vaikai supranta mirtį, ir kas būdinga jų raidai, suteikia aiškumo, kada ir kaip su vaikais šia tema kalbėtis.

Su mirtimi susijusią realybę vaikai geba priimti žymiai geriau, nei suaugusieji bei suaugusiosios linkę manyti
Suaugusieji dažnai vengia su vaikais tiesiai kalbėti apie mirtį, bijodami juos nuliūdinti, išgąsdinti. Dėl panašių priežasčių dažnai nusprendžiama nesivesti vaikų į artimo žmogaus laidotuves. Žinios, kaip pasiruošti pokalbiui, kodėl vaikams svarbu sakyti tiesą ir vestis į laidotuves, įneša daugiau aiškumo.

Vaikai mirtį visų pirma suvokia kaip biologinį procesą, ne kaip abstrakčią sąvoką
Apie gyvybės-mirties-gyvybės ratą vaikai daug išmoksta iš gamtos pasaulio. Supažindinimas su biologiniais gyvybės procesais bei tuo, kaip veikia mūsų kūnas, gali padėti vaikams lengviau suprasti mirtį. Kalbantis su vaikais apie mirtį svarbu tinkamai parinkti žodžius ir temas.

kontaktai
Turite klausimų? Susisiekite su knygos autore Irma Skruibiene el. paštu irma@skruibis.lt
Plačiau apie Irmos Skruibienės privačią psichoterapijos praktiką galite skaityti ČIA.

